Hätälä kehitti uudenlaisen silakkaleikkeen

Uutinen 11.02.2019

Hätälä kehitti uudenlaisen silakkaleikkeen

Perinteinen silakkapihvi on nyt uudistettu vastaamaan tämän päivän kuluttajien toiveita ja vaatimuksia.

Silakkapihvin tuunauksen takana on oululainen kalayhtiö Hätälä Oy ja sen tuotekehityksestä vastaava keittiömestari Jarmo Ojala. Kehitysprojektin lopputuloksena on syntynyt nykyaikainen ja maukas silakkaleike, joka on valmistettu ruodottomasta ja nahattomasta silakkafileestä.

Hätälän varatoimitoimitusjohtaja Matti Isohätälä kertoo, että silakkaleikkeen luominen alkoi kuluttajilta ja kaupoilta tulleiden toiveiden perusteella.

”Silakkatuotteilla on mahdollisuuksia uuteen nousuun, kunhan ne saadaan vastaamaan kuluttajien odotuksia. Yhdessä tuotekehitystiimimme kanssa innovoimme silakkaleikkeen, jota on myös mahdollista tuottaa suuressa mittakaavassa”, hän toteaa.

Useissa huippuravintoloissa sekä muun muassa ulkoministeriön ja tasavallan presidentin palveluksessa työskennellyt keittiömestari Jarmo Ojala uskoo, että uutuustuote nostaa silakan arvostusta kuluttajien keskuudessa.

”Hieman tuntuu unohtuneen, että silakka on herkkuruokaa. Monissa arvostetuissa ravintoloissa se on ollut aina tärkeä osa ruokalistaa. Silakan jättäminen pois listalta on saattanut nostattaa ison metakan”, hän naurahtaa.

Silakka on myös hieman kärsinyt siitä, ettei sen pohjalta ole Suomessa juuri yritetty kehittää uusia tuotteita.

Nyt markkinoille tullut Hätälän silakkaleike on Jarmo Ojalan mukaan paitsi herkullinen myös helppokäyttöinen. Yhtiön omassa keittiössä valmistettu leike on kaupoissa kahden kappaleen pakkauksissa. Leikkeen voi syödä sellaisenaan, mutta vielä paremmalta se maistuu lämmitettynä ja sopivien lisukkeiden kera.

Jarmo Ojala arvioi silakkaleikkeen kiinnostavan paitsi kuluttajia myös ammattikeittiöitä. ”Tämä sopii erinomaisesti esimerkiksi lounas- ja työpaikkaravintoloille”, hän toteaa.

Myyntipäällikkö Terhi Säippä Hätälästä pohtii, että silakkaa on perinteisesti pidetty hieman varttuneempien ihmisten ruokana. Hän uskoo kuitenkin – ja tämä on myös tavoitteena – että uuden leikkeen myötä silakka löytää ystäviä myös nuorempien kuluttajaryhmien keskuudesta.

Miten Hätälän uudet tuotteet syntyvät?

Uutinen 31.01.2019

Miten Hätälän uudet tuotteet syntyvät?

Aina tuoreesti uutta – Hätälä tekee tiivistä tuotekehitysyhteistyötä asiakkaidensa kanssa

Kun vähittäiskaupassa tai horeca-puolella ilmenee tarvetta uudelle, innovatiiviselle kalatuotteelle, Hätälän tuotekehittäjä Jarmo Ojala on valmiina tarttumaan haasteeseen.

Ennen Hätälän tuotekehittäjän pestiä Jarmo Ojala ehti tehdä näyttävän uran keittiömestarina mm. ulkoministeriön ja tasavallan presidentin palveluksessa sekä pitkän rupeaman ruokatuotannon ammatinopettajana. Päätöidensä ohessa hän oli myös tehnyt monia tuotekehitysprojekteja elintarvikealan yrityksille ja kokenut tehtävät mukaansatempaavaksi.

– On kiinnostavaa kohdata haaste, johon pitää löytää paras mahdollinen ratkaisu. Usein uutta tuotetta lähdetään kehittämään ratkaisukeskeisesti vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Se voi lähteä vaikka siitä, että haluan kehittää aikaa säästäviä ratkaisuja ihmisten arkeen eli mahdollisimman helppokäyttöisiä kalaruokia. Omasta ravintolatyöstä puolestaan on kertynyt hyvää tuntumaa siihen, mitä ongelmia horeca-puolella on esimerkiksi kustannusten ja hävikin suhteen. Kehitettävien tuotteiden pitäisi tuoda aina jotain lisäarvoa asiakkaalle.

Asiakkaat mukana tuotekehitystyössä

Usein aloite uudenlaisen kalaherkun kehittämiseen tulee Hätälän vähittäiskaupan asiakkailta, tai idea syntyy keskusteluissa asiakkaiden kanssa. Kun idea uudesta tuotteesta on hahmottunut tarpeeksi pitkälle paperilla, alkavat käytännön kokeilut.

– Valmistamme Hätälän tuotekehitystiimissä tuotteesta pienenä eränä esimerkiksi kolmea erilaista versiota, tai testaamme kymmentä eri maustesekoitusta. Etukäteen ei voi aina tietää, miten jokin ainesosa käyttäytyy. On tärkeää, että tuote sekä maistuu että näyttää hyvältä. Tuotekehitysprosessi etenee usein tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa: voimme esimerkiksi järjestää yhteisen tuotekehityspäivän, jossa maistellaan eri versioita kehitettävästä tuotteesta.

Aina herkullisimmatkaan ideat eivät etene tuotantoon asti.

– Kun tehdään elintarviketeollisuuteen uusia tuotteita, pitää huomioida todella monta näkökulmaa. Esimerkiksi raaka-aineen saatavuus ja hinta, tuotantotekniset asiat, tuotteen ulkonäkö, pakkausvaihtoehdot, ravintosisällöt, logistiikka – koko ketju kalan hankinnasta kauppaan ja kotikeittiöön asti. Lisäksi Hätälä noudattaa tuotannossaan BRC-laatujärjestelmää, joka asettaa tiukat laatuvaatimukset myös kaikille käyttämillemme raaka-aineille ja niiden toimittajille. Hätälän tuotekehitystiimissä on hienoa se, että meiltä löytyy näkökulmaa ja kokemusta näihin kaikkiin osa-alueisiin.

Innovatiivisia kalaherkkuja tulevaisuuteen

Vaikka uusia tuotteita kehitetään seuraavia valikoimakausia ajatellen, Ojala muistuttaa, että tuotekehityksessä katseen pitää olla aina suunnattu myös paljon pitemmälle tulevaisuuteen.

– Jaamme asiakkaidemme kanssa myös tutkimustietoa tulevaisuuden trendeistä. Tällä hetkellä panostamme voimakkaasti kotimaisuuteen ja sesonkiajatteluun, mikä näkyy esimerkiksi Hätälän kotimaisissa kauden kaloissa. Vallitsevia kehityssuuntia ovat myös kiinnostus mahdollisimman puhtaisiin ja kestävän kehityksen mukaisiin raaka-aineisiin. Terveellisyys ja helppokäyttöisyys ovat myös asioita, joita kuluttajat haluavat.

Tuotekehitykseen vaikuttavat myös asiat, joita ei äkkiseltään sellaisiksi mieltäisi – kuten väestörakenteen kehitys.

– Suomessa on pieniä talouksia yhä enemmän, mikä vaikuttaa pakkauskokoihin. Kehitämme myös muita ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseksi. Kun kalassa on vaikkapa marinadi valmiina tai kastike mukana, ei kotikokin tarvitse hankkia kaikkia niiden valmistamiseen tarvittavia aineksia, jotka pienessä taloudessa ehtivät vanheta ennen seuraavaa käyttökertaa.

Inspiraatio innovaatioiden takana

Vaikka tuotekehitystä säätelevät monet käytännön seikat, Jarmo Ojala painottaa sen olevan ennen kaikkea luovaa työtä. Luovat ideat saavat sytykkeensä monista eri lähteistä.

– Täytyy olla omaa kokemusta, millaiset tuotteet ovat hyviä, ja olemassa olevaa tietoa pitää käyttää, mutta tärkeintä on pitää mieli avoimena uusille ideoille. Lähtökohtana voi olla klassikkoruoka, josta lähden ideoimaan modernia versiota, tai liharuoka, jota sovellan kalaan. Kotona on iso kokoelma keittokirjoja, ja joskus idea voi tulla jonkin reseptin pienestä yksityiskohdasta.

Ojalalle tärkeä inspiraation lähde on kansainvälisyys.

– Keittiömestarityössä tutuksi tulivat tietysti kaikki klassisen ranskalainen keittiön perusteet, mutta myös aasialainen keittiö on inspiroinut jo pitkään, etenkin Japani. Siellä ruuanlaittoa ohjaavat valtavan pitkät perinteet ja ihan omanlainen keittiöfilosofia. Japanilaiskokit ovat todellisia kalankäsittelyn mestareita, ja vaikkapa fileointitekniikka on ihan erilainen kuin meillä. Olen aina matkustellut paljon, ja reissussa syön mahdollisimman paljon muiden tekemää ruokaa. Siinä ymmärtää, että maailma on täynnä erilaisia raaka-aineita ja tekniikoita hyödynnettäväksi myös omassa työssä.

Hätälä hakee myyntineuvottelijaa

Uutinen 22.10.2018

Hätälä hakee myyntineuvottelijaa

Vahvan brändin, laadukkaiden tuotteiden ja modernin tuotantoteknologian kalatalo Hätälään palkataan Ouluun Myyntineuvittelija.

Lisätietoa:
https://youtu.be/b2pJSJpNCvA

Valittavan henkilön tehtävänä on:

• pääsääntöisesti puhelimitse tapahtuva myynti ja viikkotarjousten tekeminen
vähittäiskaupoille ja jonkin verran HoReCa-sektorille
• tulosvastuu oman asiakaskunnan myynnistä
• hyvien asiakassuhteiden luominen ja ylläpitäminen, säännölliset käynnit asiakkaiden luona,
uusien asiakkaiden hankkiminen
• hyvä kommunikointi tuotannon, oston ja logistiikan sekä muiden sidosryhmien kanssa

Saat työpaikan joka:

• tunnetaan vahvasta brändistään, kehitysmyönteisyydestään ja alan moderneimmasta
tuotantoteknologiasta
• tunnetaan kalasta tehtyjen elintarvikkeiden korkeasta laadusta
• tunnetaan dynaamisesta, nuorekkaasta ja ihmisläheisestä ilmapiiristä
• tarjoaa monipuolisen työn ja hyvän perehdytyksen
• tuotteet on sertifioitu BRC-laatu- ja tuoteturvallisuussertifikaatin mukaisesti

Edellytämme:

• englannin kielen taitoa
• toimisto-ohjelmien osaamista

Eduksi luemme:

• kaupallisen koulutuksen
• muun kielitaidon

Menestyt tässä tehtävässä jos:

• olet ihmis- ja asiakasläheinen jäntevä neuvottelija
• nautit haasteista ja asioiden viemisestä maaliin
• olet myönteinen ja oma-aloitteinen
• sinulla on aktiivinen työote ja osaa toimia nopeasti
• olet luotettava ja vastuullinen ihminen

Jos koet olevasi etsimämme henkilö, lähetä hakemuksesi mahdollisimman pian tai viimeistään 22.11.2018 osoitteeseen www.solidea.fi/rekry
Lisätietoja: Tuula Mikkola, Solidea Oy, p. 040 546 9123, tuula.mikkola@solidea.fi

Paikka voidaan täyttää ennen hakuajan päättymistä sopivan henkilön löydyttyä.

Hätälä Oy valmistaa ja markkinoi laadukkaita kalatuotteita. Suomen suurimman kalanjalostusyrityksen päätoimipaikka on Oulussa. Yhtiön palveluksessa on vakituisesti noin 190 ihmistä, sesonkiaikoina jopa 350. Yritys tarjoaa työtä myös yli 400 suomalaiselle ammattikalastajalle. Yrityksen liikevaihto viimeisen tilivuoden aikana oli 110 miljoonaa euroa. Oulussa toimivalla tehtaalla käsitellään noin 18,3 miljoonaa kiloa kalaa vuodessa. Hätälä Oy:n kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa. Valmistuksessa käytetään kalaa, joka on vastuullisesti kasvatettu ja pyydetty.

Tutustu tarkemmin 80-vuotiaan Hätälän vaiheisiin